1. Мястото на мениджъра в управленския процес
През последните години пред организациите се появяват все нови и нови предизвикателства, които се проявяват в следните насоки: пазарът, потребителите, динамичността и съвършенството.
За да се справят с посочените
предизвикателства, организациите трябва да разполагат с ресурси – човешки,
финансови, материални и информационни. Наличието на тези ресурси не е
достатъчно. Необходимо е някой да осъществи тяхното комбиниране и координиране.
Тази дейност извършва мениджърът, който изпълнява различни управленски функции:
целеполагане, ръководене, планиране, организиране и контролиране.
Следователно мениджърът е този, който определя целите, ръководи, планира, организира и контролира човешките, финансовите, материални и информационни ресурси.
Следователно мениджърът е този, който определя целите, ръководи, планира, организира и контролира човешките, финансовите, материални и информационни ресурси.
1.Определянето на целите включва: 1) Избор на дейности, който предстоят да бъдат извършени, 2) Посочване на очаквания резултат, 3) Определяне на предполагаемия срок за постигането на целите 4) Определяне на разходите и 5) Избор на критерий, който да потвърдят, че целта е постигната.
2.Ръководенето е свързано с мотивацията на хората, избора на метод и стил на управление и др.
3.Планирането - е необходимо да се
вземат различни решения относно това какво трябва да стане, по какъв начин от
кого и в какви срокове.
4.Организиране – чрез него се постига подреждане на отделните елементите на организацията във времето и пространството и запазване на организационното равновесие.
5.Контролиране и оценяване – сравняване на действвителнтото състояние с предварително желаното. За целта е необходимо да се определят обективни критерии за измерване, оценка и сравнение.
Посочените функции, които се явяват направления в дейността на мениджъра, правят неговата работа разнообразна и изпълнена с предизвикателства. Добрите мениджъри се справят с тези предизвикателства в името на О, кто ръководят. За целта те трябва да изпълняват определени роли и да притежават съответни знания, умения и качества.
2. Видове мениджъри
Според нивото на управление в организацията
- Топмениджъри\висши
мениджъри\- определят целите, разработват стратегията и политиката на
организацията, представляват организацията пред външна среда.
- Мениджъри
от средно ниво\средни
мениджъри\- отговарят за изпълнинието на взетите решения от висшето
равнище и контролират работата на мениджърите от низшето равнище.
- Оперативни
мениджъри\мениджъри
от низово равнище\- координират дейността на различните изпълнители.
В зависимост от областта на управление \ упр. ф-ии\
- Маркетинг
мениджъри –
отговарят за реализация на произвеждания продукт
- Финансови
мениджъри –
управляват финансовите ресурси в организацията.
- Мениджъри
по производство – занимават се с
управлението на производстената дейност в организацията.
- Мениджъри
по персонала –
занимават се с набирането, подбора, назначаването, движението и
оценяването на персонала.
- Административни мениджъри – координират дейността на различните функционални области в организацията
Видове мениджъри
|
|
Според нивото на управление
|
Според изпълняваните функции
|
1.
Топмениджъри - президент, генерален директор, вицепрезидент, зам.генерален
директор, изпълнителен директор;
2.
Мениджъри от средно ниво - ръко-водители на поделения, директори на
структурни подразделения, ръководи-тели на отдели и дирекции;
3.
Оперативни мениджъри - началник цех, ръководител на сектор, ръководител на
смяна, ръководител на автономна група.
|
1.
Маркетинг мениджъри;
2.
Финансови мениджъри;
3.
Мениджъри по производството;
4.
Мениджъри по персонала;
5.
Административни мениджъри;
6.
Мениджъри по връзки с общест-веността;
7.
Мениджъри по външноикономи-чески връзки.
|
3. Знания и умения, които трябва да притежава мениджъра
- Съдържателни
знания и умения –
те са необходими за да може мен-ра успешно да изпълнява опр. Професия и
спомагат за осъществяването на дадена специфична дейност.
- Хуманитарни
знания и умения –
мениджъритерите трябва да умеят да контактуват с хората и да разбират
причините за едно или друго индивидуално и групово трудово поведине.
- Концептуални
знания и умения –
дават възможност на мен-ра да предвижда развитието на организацият в бъдеще и да взема правилни стратег.
Решения.
- Умения
за диагностика и анализ – да може да диагностицира и анализира
причините, довели до проблемни ситуации.
- Знания
и умения за осъществяване на управленското
въздействие -
трябва да познава функциите, принципите и метотдите на управление.
4. Мениджърски роли
I група
|
II група
|
III група
|
Роли, свързани с осъществяване на междуперсоналните
отношения
|
Роли, свързани с взаимодействието на мениджъра с
информацията
|
Роли, свързани с процеса на вземане на решение
|
1. Репрезентант 2. Лидер 3. Координатор
|
1. Наблюдател
2. Разпределител
3. Говорител
|
1.
Разпределител на ресурси
2.
Инициатор на промени
3.
Арбитър
|
I.Роли, свързани с осъществяването на
междуперсоналните отношения и решаването на проблемите, свързани с тях
- Репрезентант– изпълнява
представителни функции във външата среда, осъществява срещи с различни
партньори, клиенти, конкуренти
- Лидер– използва
различни мотивационни механизми за да накара останалите да ги следват при
постигането на целите
- Координатор
– координира индивидуалните усилия на хората или на тези групи в
организицията за постигане на очакваните резултати.
II.Роли, свързани с
взаимодействието на мен-ра с информацията
- Наблюдател– трябва да
получава информация за всички аспекти от дейността на организацията
- Разпределител– той преценява
каква информация да предостави на по-високите упр. равнища и ли на по-
ниските
- Говорител– непрекъснато
комуникира с хора от външната и от вътршната среда на организацията
III.Роли, свързани с
процеса на изработване на упр. решение
- Разпределител
на ресурси–
поради ограничеността на ресурси е от изключително значение тяхното
целенасочено и обосновано разпределение.
- Инициатор
на промени–
посредством упр. решения, които взема, мен-ра може да се превърне в
генератор на различни видове промяна в организацията – структурна,
технологична, поведенческа.
- Арбитър– при
възникването на конфликти той трябва да взема решение за своевременното им
решаване, да открие причината за конфликта и да избера метод за решаването
му.
5. Качества на мениджъра
Вродени качества
- Логическо
и абстрактно мислене– търсене на причинно-следствени връзки, правене на
обощения
- Наблюдателност
и памет–
разкриване на нещо специфично и съхраняването му.
- Способност за концентрация– насочване на
мисловната дейност към дадено понятие, съдържание или обект.
- Фантазия
и творчество
Придобити качества
- Решителност– готовност за
действие, за поемане на риск
- Динамика– склонност за
движение, промяна, инициативност, желание за работа
- Надеждност– да бъде
надежден партньор. Трябва да притежава чувство за отговорност, честност
- Самоувереност– да вярва в
собствените си сили, да приема предизвикателства
- Да
убеждава хората, с които работи, така че, те да му вярват и да го
следват в предприемането на различни действия.
6. Стил на ръководство
може да се разглежда като съвкупност от знания и умения на мен-ра, неговите качества, начина на взаимодействие с подчинените или други мениджъри, методите на работа, които използва и начина, по който изпълнява мениджърските роли. Организационната теория предлага класификация на стиловете ръководство, изградена на основата на някои общи характеристики на поведението на мен-ра, а именно- авторитарен, демократичен, либерален и ситуационен стил.
Авторитарен
стил –
при него липсва информация от страна на подчинените относно крайните цели на
организацията и това, което се очаква от тях като принос за тяхното постигане.
Мен-рът тук предпочита формалните отношения със своите подчинени, като се
дистанцира от тях. Съществуват 2 разновидности на авторитарния стил:
Експлоататорски– мен-рът еднолично
взема всички решения, без да се доверява на подчинените си и без да търсе
тяхното мнение.
Доброжелателен– мен-рът се отнася
към подчинените снизходително и понякога се интересува от тяхното мнение.
Авторитарният стил не е подходящ при
управлението на съвременните организации. Оправдано е неговото използване при
кризисни ситуации.
Демократичен
стил –
за него е характерно намаляване на дистанцията между мен-ра и неговите
подчинени, използват се групови методи при вземане на решения, делегиране на
повече права и отгорности на подчинените и др. Демократ. Стил има две форми на
съществуване:
„Консултативна” – мен-рът се интересува
от мнението на подчинените, съветва се с тях, стимулира ги с поощрения.
„Партиципативна” – цялостно доверяване
на ръководителя на неговите подчинени по всички въпроси.
Демократ. Стил е най-често използваният, т.к.
стимулира творчеството и инициативността на персонала и съдейсва за мах
използване на неговия потенциал.
Либерален
стил –
в най-голяма степен стимулира творчеството и инициативността на подчинените.
Характерно за този стил е поставяне на задачи пред изпълнителите, създаване на
условия за работа, определяне на правилата и границите на отклонение,
предоставяне на информация и оценяване на достигнатите резултати, предоставяне
на права и отговорности. По този начин на тях им се дава възможност да прояват
своите потенциални възможности. Удачно е да се използва когато ръководените се
отличават с високо образователно и квалификационно равнище.
Ситуационен
стил –
за него е характерно сътрудничество между ръководителя и подчинените при
решаването на възникващите в организацията проблеми. Всяка една ситуация се
диагностицира съвмество от ръководителя и неговите подчинени. Така се стига до
изработване на групови решения за изход от съответната ситуация. От значение е
чувството на съпричастност у подчинените за постигането на целите.
No comments:
Post a Comment